5 manieren om van Manukahoning te genieten!

Honey and toast

Gastblog door

Charlotte Haigh

Charlotte Haigh woont in Londen en werkt onder andere als journalist. In deze hoedanigheid schrijft ze regelmatig over gezondheid in bladen als de Stylist, Marie Claire, Woman & Home, Healthy, Women's Health, Grazia en Health & Fitness. De mening van de auteur is niet onze eigen mening.

Author views are not our own.

Hoe je ook denkt over Manukahoning, er zijn veel manieren om er van te genieten. Je kunt bijvoorbeeld, zoals vele Manukafans doen, een theelepel nemen om een pijnlijke keel of hoest te verzachten. Honing heeft meer effect dan alles wat je bij de drogist of apotheek tegen hoesten kunt kopen1. Aldus dr. Tessa Lewis, huisarts en voorzitter van de groep van NICE (het Britse National Institute for Health and Care Excellence) die zich bezighoudt met de richtlijnen voor het voorschrijven van antimicrobiële middelen. Na een uitgebreide review van onderzoeken die waren gepubliceerd in het British Journal of General Practice, werd honing aanbevolen in plaats van hoestmiddelen. De hoestmiddelen zijn op hun best ineffectief en op hun slechtst hebben ze enkele onaangename bijwerkingen.2 Dat geldt ook voor kinderen; onderzoek wijst uit dat een lepel honing voor het slapengaan meer effect heeft dan medicijnen die zonder recept verkrijgbaar zijn - om het hoesten te verminderen en de kinderen beter te laten slapen (maar honing mag niet aan kinderen jonger dan één jaar worden gegeven, in verband met het risico van botulisme)3. En als je dan Manukahoning geeft, is het effect nog groter, omdat Manuka een bijzonder gunstige werking heeft. Het zit vol met de krachtige antimicrobiële stof methylglyoxaal (GMO), dat in combinatie met andere ingrediënten bepaalde bacteriën de das omdoet.

Maar je hoeft het niet alleen als een medicijn te zien, dat je per eetlepel inneemt. Manukahoning heeft een heerlijke smaak en het is op uiteenlopende manieren uitstekend te gebruiken, waarbij je nog steeds profiteert van die gunstige werking op het welzijn. Ik noem er een paar...

  1. Smoothie van Manukahoning, aardbei en banaan

Doe een grote banaan, vier of vijf aardbeien, een eetlepel gemalen lijnzaad, een glas havermelk en een eetlepel Manukahoning (of naar smaak minder of meer) bij elkaar en meng met een staafmixer of keukenmachine. Als je het dunner wilt hebben, kun je meer melk toevoegen.

De gunstige effecten: Dankzij het fruit zit deze heerlijke smoothie vol met vitaminen en mineralen en daar komen dan nog de helende eigenschappen van Manukahoning bij.

Perfect als: licht ontbijt of snack in de ochtendpauze.

  1. Havermoutpap met helende honing

Doe een portie havermout in een pan en rooster licht. Voeg water toe en breng dit aan de kook. Voeg naar smaak een hoeveelheid kaneel, nootmuskaat, steranijs en een paar kardamomzaden toe. Laat zachtjes doorkoken. Wanneer de havermout klaar is, roer je er 1 eetlepel Manukahoning doorheen. Voeg als topping gehakte peer, geroosterde walnoten en zonnepitten toe.

Porridge

De gunstige effecten: Verwarmende specerijen, noten en zaden die rijk zijn aan proteïnen en gezonde olie, vezelrijke havermout en peer, en de Manukahoning als een boost voor je welzijn.

Perfect als: een verwarmend, gezond en vullend ontbijt op een frisse ochtend.

  1. Fruitcrumble

Laat 600 gram fruit, zoals appels of abrikozen, met een klein beetje water plus  Manukahoning naar eigen smaak zachtjes pruttelen tot het fruit zacht is. Meng voor de topping 200 havervlokken met 100 gram gemalen amandelen. Doe 3 eetlepels kokosvet met 2 eetlepels Manukahoning en naar smaak gemalen kaneel, gember en nootmuskaat in een pan en verwarm dit zachtjes. Wanneer het vet is gesmolten, meng je de havervlokken en amandelen erdoor en spatel je het mengsel over het fruit. Dit geheel ongeveer 25 minuten in de oven bakken op 180C.

De gunstige effecten: Zoet maar gezond; je krijgt fruit vol voedingstoffen binnen plus een flinke dosis vezels van de havermout.

Perfect als: Een heerlijk dessert!

Fruit Crumble

  1. Manukahoning op toast

Probeer eens een toast van roggebrood te maken - de enigszins zure, nootachtige smaak vormt een geweldige combinatie met honing. Smeer een beetje kokosvet over de toast, en smeer daar royaal Manukahoning over. Voeg plakjes banaan en amandelschaafsel voor extra smaak en textuur toe.

De gunstige effecten: Roggebrood is glutenvrij en rijk aan vezels, en daarmee supergoed voor je spijsvertering. De banaan en noten voegen nog meer vezels toe.

Perfect als: een snack rond theetijd.

  1. Manukayoghurt

Roer 1 eetlepel Manukahoning door gewone yoghurt. Voeg naar smaak kaneel, een handjevol blauwe bessen en frambozen toe, en als topping wat gehakte pecannoten.

Yoghurt

De gunstige effecten: De yoghurt bevat proteïnen en calcium, essentieel voor gezonde botten. Bessen zijn rijk aan anthocyanen, stoffen die nodig zijn voor gezonde bloedvaten, en de pecannoten bieden je vezels en goede vetten. Plus Manukamagie - Wie kan daar nee tegen zeggen?

Perfect als: Ontbijt, dessert of een vullende snack - je mag zelf kiezen.

Bronnen:

1 https://www.nice.org.uk/news/article/antibiotics-should-not-be-issued-as-first-line-of-treatment-for-a-cough-says-nice-and-phe
2 Speich B et al. Treatments for subacute cough in primary care: systematic review and meta-analyses of randomised clinical trials. Br J Gen Pract 10 September 2018; bjgp18X698885
3 Cohen HA et al. Effect of Honey on Nocturnal Cough and Sleep Quality: A Double-blind, Randomized, Placebo-Controlled Study. PEDIATRICS Volume 130, Number 3, September 2012

Manuka-Honig
Bleiben Sie immer auf dem neuesten Stand