Hoe gebruik je je Manuka Doctor honing om je immuniteit in de herfst te versterken

Gastblog door

Charlotte Haigh

Charlotte Haigh woont in Londen en werkt onder andere als journalist. In deze hoedanigheid schrijft ze regelmatig over gezondheid in bladen als de Stylist, Marie Claire, Woman & Home, Healthy, Women's Health, Grazia en Health & Fitness. De mening van de auteur is niet onze eigen mening.

Author views are not our own.

Het is weer die tijd van het jaar; de kinderen gaan terug naar school, het wordt kouder, de dagen worden korter en virussen waren rond. Jouw immuunsysteem doet het waarschijnlijk prima, maar het kan nooit kwaad om het een extra boost te geven.

Laten we het immuunsysteem eens nader bekijken, want het is eigenlijk heel bijzonder. Het bestaat uit vele cellen, eiwitten, weefsels en organen in het hele lichaam, en het heeft tot taak op indringers te letten. Alles wat niet thuishoort in je lichaam, zoals bacteriën en virussen, wordt aangevallen. Je immuunsysteem is ook voortdurend aan het werk om dode en defecte cellen uit je lichaam te verwijderen, terwijl gezond weefsel met rust wordt gelaten.[1]

Er zijn verschillende soorten immuniteit, zoals aangeboren immuniteit, die vanaf de geboorte aanwezig is. Hiertoe behoren de huid en de slijmvliezen, die fysieke barrières tegen ziekteverwekkers vormen, en ook adaptieve immuniteit. Tijdens je leven komt je immuunsysteem in contact met verschillende pathogenen (ziekteverwekkers). Je lichaam onthoudt deze, zodat het immuunsysteem je lichaam bij een volgende ontmoeting verdedigt. Dat is ook hoe vaccins werken. Adaptieve immuniteit is de reden dat je bepaalde ziektes, zoals waterpokken, waarschijnlijk niet meer dan één keer doormaakt. Hetzelfde geldt voor verkoudheden en de griep. Maar als je je afvraagt waarom je toch iedere keer weer verkouden wordt, dat komt omdat er zoveel verschillende varianten zijn. En iedere kleine wijziging in een virus zorgt ervoor dat het weer vat krijgt op jouw lichaam.[2]

Het vermogen van je lichaam om ziektes te weerstaan is deels genetisch bepaald en deels te danken aan eerdere blootstelling aan ziektes. Maar je kunt je immuunsysteem op veel manieren ondersteunen bij het werk. Sommige dingen hebben betrekking op je levensstijl, zoals stressbeheersing, voldoende slaap en een gezonde, evenwichtige voeding met belangrijke voedingsstoffen zoals vitamine C, D en B12, selenium en zink. Als je gestrest bent, moe en je lichaam een tekort aan bepaalde voedingsstoffen heeft, heeft je immuunsysteem niet de wapens die het nodig heeft om de strijd aan te gaan. En in het najaar, als het virusseizoen zich aankondigt, is het van groot belang dat je je immuunsysteem goed bewapent. Daarom zijn mensen soms op zoek naar extra manieren om een goede verdediging op te bouwen. Manukahoning kan daar deel van uitmaken.

Hoe kan Manuka helpen

Het draait allemaal om MGO, methylglyoxaal, een stof die uitsluitend in Manukahoning voorkomt. Uit een recentelijk laboratoriumonderzoek bleek dat MGO mogelijk het virus dat Covid-19 veroorzaakt, afremt. Onderzoekers constateerden dat MGO de aantallen krachtige cellen van het immuunsysteem versterkten bij de strijd tegen het virus, terwijl een mogelijk gevaarlijke ontsteking onder controle werd gehouden.[3] Ook uit eerder onderzoek is gebleken dat Manukahoning mogelijk antivirale eigenschappen heeft.[4] Er wordt op dit moment slechts zeer beperkt onderzoek gedaan naar Manukahoning en hoe deze honing het immuunsysteem kan ondersteunen in de strijd tegen virussen. Maar we weten dat honing ook andere gunstige eigenschappen heeft; zoals ontstekingsremmende, antioxidant en antimicrobiële eigenschappen. Dus kan de moeite waard zijn om het toe te voegen aan jouw wellness-support kit. En als je kiest voor Manukahoning, kies dan voor een gerenommeerd merk, zoals Manuka Doctor. Manuka Doctor voldoet aan alle kwaliteitseisen die door de Nieuw-Zeelandse overheid aan Manukahoning worden gesteld, en iedere pot zit boordevol traceerbaarheid en transparantie. 

 

3 manieren om de gunstige effecten optimaal te benutten

Dus je wilt Manukahoning gebruiken om deze herfst je immuniteit deze te versterken? We geven een paar supergezonde ideeën om in je dagelijkse eetgewoonten op te nemen...

Maak een immuniteits-smoothie

Mix bessen (bevroren bessen zijn prima), vol vitamine C en vezels, met plantaardige melk, een banaan en een schep Manukahoning.

Voor een boost bij het ontbijt

Meng bessen of ander fruit naar keuze met een paar eetlepels havervlokken en voldoende vocht om er een lekkere, dikke moes van te maken. Schep het in een schaal en strooi er hele bessen, gehakte walnoten en Chiazaadjes (beide veel zink) overheen. Voeg tot slot Manukahoning naar smaak toe.

Word warm met een gezonde warme drank

Ideaal als je een pijnlijke of dikke keel hebt. Of als je gewoon een heerlijke, helende en verwarmende drank op een kille dag wilt drinken. Knijp een halve citroen uit in een beker en voeg wat geraspte gember toe. Gebruik ongeveer 2 cm van de gemberwortel, of pas aan je eigen smaak aan. Giet hier heet - niet kokend - water overheen en roer door met een theelepel Manukahoning. Ga lekker onderuit zitten met je voeten omhoog en geniet ervan.

Kies je favoriet uit de vele, heerlijke variëteiten Manukahoning van Manuka Doctor.

[1] https://www.medicalnewstoday.com/articles/320101.php

[2] https://www.medicalnewstoday.com/articles/320101.php

[3] Hossein KS et al. Prospects of honey in fighting against COVID-19: pharmacological insights and therapeutic promises. Heliyon. Volume 6, Issue 12, December 2020, e05798

[4] Watanabe K et al. Anti-influenza Viral Effects of Honey In Vitro: Potent High Activity of Manuka Honey. Archives of Medical Research, Volume 45, Issue 6, August 2014, Pages 516

Manuka-Honig
Bleiben Sie immer auf dem neuesten Stand