Is Manukahoning misschien het geheim dat je mist in je work-outs?

Wereldwijd staat de Manukahoning uit Nieuw-Zeeland bekend als een superfood.

Van filmsterren tot modellen tot chef-koks, het is niet zonder reden dat iedereen van deze amberkleurige nectar houdt: het bevat antimicrobiële eigenschappen die andere honing niet heeft.

Bevat Manukahoning misschien het geheim dat je mist in je work-outs?

Om het bewijs te onderzoeken, wendden we ons tot de experts en atleten die zweren bij Manukahoning:

1. Honing kan een goede leverancier van koolhydraten zijn

Uit studies van het gespecialiseerde Exercise and Sport Nutrition Laboratory van de universiteit van Memphis (VS) bleek dat honing voor atleten om verschillende redenen een goede (of uitstekende) bron van koolhydraten is.

In één onderzoek werden zeven verschillende koolhydratengels, deels met honing, deels met een placebo, aan 71 personen gegeven. Honing leidde slechts tot een geringe stijging van bloedsuiker en insuline en deed het daarmee beter dan dextrose (glucose) en maltodextrine, en was gelijk aan een populaire koolhydratengel die in de winkel te koop is.

Aan een tweede onderzoek deden 39 mannen en vrouwen mee die aan gewichtstraining deden. Na een intensieve training kreeg iedere sporter direct een proteïne-shake gemengd met sucrose, maltodextrine, honing in poedervorm of een placebo als koolhydraat. De met honing gezoete 'spiershake' was de enige die gedurende twee uur na de training het bloedsuikerniveau op peil hield.

In het laatste onderzoek kregen negen wielrenners voorafgaand aan, en met intervallen om de 16 km bij een gesimuleerde wedstrijd over 60 kilometer een gel die honing, glucose of een placebo bevatte. In vergelijking met een placebo zorgde de honing voor aanzienlijk meer kracht en snelheid, en was qua prestatie gelijk aan dextrose.

Dr. Kreider zei hierover:

“Onze eerste studie wijst erop dat honing tijdens inspanning voor spieren als een brandstof met vertraagde afgifte kan functioneren. Uit ons tweede experiment bleek dat honing een goede koolhydratenbron kan zijn om de spieren van brandstof te voorzien. Maar in ons laatste onderzoek werden we ervan overtuigd dat de capaciteit om de inspanning langer vol te houden, door honing kan worden verbeterd.”

2. Manukahoning past in een dieet dat op intensieve training is afgestemd

Eddie Hall, die in 2017 de titel Sterkste Man ter Wereld behaalde, onthulde het dieet waardoor hij ruim 38 kg gewicht verloor. Eddie combineert zijn Manukahoning graag met een flinke schaal aardbeien, en bewaart dan ook een paar om er later op de dag van te snoepen. En dat dieet werkt! Eddie bereidt zich voor op zijn volgende uitdaging en laat op zijn recente instagramposts indrukwekkende sixpacks zien.

3. Met Manukahoning kan je training volgens plan verlopen

Volgens Dale Pinnock, die in Men's Running Magazine over gezond eten schrijft, kan Manukahoning ervoor zorgen dat je tijdens je training kunt doorgaan. Hij zegt:

“Manukahoning heeft zoveel gezondheidsvoordelen: van verbetering van je spijsvertering tot een energieboost. Het is een fantastische aanvulling op een gezonde levensstijl.”

“Begin iedere dag met twee theelepels Manukahoning, gemengd met een teentje fijngehakte knoflook en een eetlepel water. Of je nu gezond bent, of de eerste signalen van een verkoudheid bespeurt, als je hiermee de dag begint, houd je de potentiële bacteriën op afstand.”

“En als de verkoudheid al een feit is, ga dan voor de Manukahoning met een hoger MGO-gehalte. Neem iedere paar uur de bovengenoemde mix in; hiermee help je je lichaam de bacteriën uiteindelijk te elimineren.”

“Het mengsel van knoflook en honing is een krachtig middel dat je kunt gebruiken om je immuunsysteem een boost te geven, of gewoon je gezondheid goed te onderhouden.”

4. Manukahoning als tussendoortje

Lottie Murphy, een Britse blogger die blogt over welzijn en gezondheid, maakt graag zelf kleine snacks met Manukahoning. Ze noemt ze “energieballetjes”, want ze geven een snelle en effectieve boost.

Lottie meldde dat Manukahoning “een extra energieboost tijdens een work-out, geeft, maar bovendien door zijn talrijke antibacteriële en antimicrobiële eigenschappen ook echt voedzaam is”.

5. Het helpt bij herstel

Manukahoning bevat veel MGO (methylglyoxaal), het natuurlijke ingrediënt dat de honing zijn antimicrobiële eigenschappen verleent. Wanneer je je lichaam tijdens een intensieve training, langeafstandswedstrijd- of loop hebt afgemat, is je immuunsysteem kwetsbaar omdat je lichaam hard aan het werk is om te herstellen en schades te repareren.

Als je lepel Manukahoning in je hersteldrank doet, of gewoon inneemt na je training, weet je zeker dat je een hoog gehalte aan MGO binnenkrijgt.

Lees hier meer over het assortiment van Manuka Doctor; producten die daadwerkelijk uit Nieuw-Zeeland komen.

Manuka-Honig
Bleiben Sie immer auf dem neuesten Stand