Hoe blijf je deze winter actief

Gastblog door

Charlotte Haigh

Charlotte Haigh woont in Londen en werkt onder andere als journalist. In deze hoedanigheid schrijft ze regelmatig over gezondheid in bladen als de Stylist, Marie Claire, Woman & Home, Healthy, Women's Health, Grazia en Health & Fitness. De mening van de auteur is niet onze eigen mening.

Author views are not our own.

Hoe blijf je deze winter actief

Gastblog door

Charlotte Haigh

Charlotte Haigh woont in Londen en werkt onder andere als journalist. In deze hoedanigheid schrijft ze regelmatig over gezondheid in bladen als de Stylist, Marie Claire, Woman & Home, Healthy, Women's Health, Grazia en Health & Fitness. De mening van de auteur is niet onze eigen mening.

Author views are not our own.

We weten allemaal dat fitness heel belangrijk is voor ons algehele welzijn. Maar als de temperaturen dalen is het een uitdaging om naar buiten te gaan om te trainen, vooral als het kwik onder nul daalt. Troost je met de gedachte dat je niet de enige bent, als je je fitnessprogramma laat versloffen. Maar het is belangrijk dat je, ongeacht het weer, een manier vindt om te trainen.

3 redenen om in beweging te blijven wanneer het koud is

1. Je humeur wordt er beter van

Ben je neerslachtig in de wintermaanden? Actief zijn is één van de beste dingen tegen de winterblues. Er is veel onderzoek waaruit blijkt dat een matige depressie door fysieke activiteiten kan verdwijnen. Dit komt doordat de fysieke reactie een chemische verandering teweegbrengt, waarvan je humeur een flinke oppepper krijgt. Regelmatig trainen kan ook je zelfvertrouwen vergroten en je een gevoel van controle en prestaties geven.[1]

2. Beweging helpt je je gewicht te beheersen

Actief bezig zijn is een belangrijke manier om je gewicht op peil te houden. Door de lichaamsbeweging worden extra calorieën verbrand[2], en dat is niet onbelangrijk in de wintermaanden. We eten vaker wat zwaarder voedsel en vooral tijdens de verleidelijke feestdagen krijgen we meer calorieën binnen.

3. Lichaamsbeweging vermindert je risico op ernstige aandoeningen

Het is aangetoond dat regelmatige lichaamsbeweging het risico op ernstige aandoeningen vermindert. Hierbij kun je denken aan coronaire hartziekten en beroertes, darm- en borstkanker, diabetes type 2 en osteoartritis.[3] Uit onderzoek is gebleken dat matige lichaamsbeweging ook een rol speelt in het voorkomen van winterkwalen. Het doet stress afnemen, dat op zijn beurt weer de immuniteit kan verzwakken. Ook helpt het bacteriën uit je longen en luchtwegen te verwijderen. En het leidt tot een korte toename van de lichaamstemperatuur, wat mogelijk je lichaam helpt bij de strijd tegen infecties.[4]

Dus er zijn een paar dringende redenen om je je aan je trainingsprogramma te houden. Maar ondanks al deze goede redenen, kan het best moeilijk zijn om er 's morgens uit te gaan en een rondje te joggen als het buiten glad is. Of om de energie te verzamelen om naar je yogaklas te gaan op een donkere, koude avond, als je niets liever wilt dan in bed kruipen met een lekkere warme kruik. We hebben een paar ideeën die je misschien kunnen helpen...

Maak optimaal gebruik van de zonnige dagen

OK, je hebt misschien geen zin om naar buiten te gaan als het vochtig en mistig weer is, maar op één van die schitterende winterochtenden kan een stevige wandeling, of een rondje hardlopen of fietsen fantastisch zijn. Trek meerdere dunne lagen kleding over elkaar aan, zodat je iets uit kunt trekken als je het warm krijgt.

Zoek een buddy

Met iemand afspreken is een goede manier om je aan je plannen te houden. Als je alleen bent, kun je jezelf misschien van een work-out afhouden, maar als een vriend op je rekent om mee te doen, is het moeilijk om hem of haar teleur te stellen. Zoek daarom iemand die ook moeite heeft met bewegen - of denk er eens over na om lid te worden van een wandel- of hardloopclub, of van een sportteam.

Word warm met een warme 'toddy'

Gun jezelf vooraf voorafgaand aan je work-out een warme opkikker, zoals Manukahoning met citroen, kaneel en gember. Manukahoning heeft ontstekingsremmende en infectiebestrijdende eigenschappen, en kan je lichaam misschien helpen in de strijd tegen virussen, aldus de wetenschap.[5] Trainen in de avonduren? Trotseer de kou en beloon jezelf als je thuiskomt met een traditionele hot toddy. Als je wel van een glaasje houdt, hebben we goed nieuws: onderzoeken hebben aangetoond dat een matige hoeveelheid alcohol een gunstig effect heeft op het immuunsysteem.[6] Probeer één deel whiskey en één deel Manukahoning in drie delen warm water. Voeg naar smaak drie gedroogde kruidnagels en wat versgeperste citroensap toe. Het vooruitzicht van een heerlijke toddy maakt het idee van een koude work-out wel aangenamer, toch?

Manuka Honey Warm Drink

Werk binnen aan je fitheid

Als je het echt niet kunt opbrengen om naar buiten te gaan - zelfs niet om met de bus naar de sportschool te gaan – kun je altijd nog sporten in het comfort van je eigen huis. En dat was nog nooit zo gemakkelijk. Je kunt meedoen met work-outs via YouTube (probeer maar eens de yoga-video's van Lesly Fightmaster, of de altijd populaire Body Coach Joe Wikcks.) Of integreer lichaamsbeweging in je dagelijkse leven. Doe zo nu en dan een paar kniebuigingen terwijl je je tanden staat te poetsen, of haal diep adem terwijl je wacht tot het water in de ketel kookt. Alle kleine beetjes helpen.

Laat je door het hoesten niet op achterstand zetten

Medisch gezien is er geen enkele reden om niet te trainen als je hoest en kucht. Maar je hebt er waarschijnlijk weinig zin in. Behandel je hoest, want daarna kun je weer je gang gaan en dansen, zwemmen, of wat dan ook. Uit een onderzoek uit 2018 bleek dat vrij verkrijgbare medicijnen geen voordeel opleveren.[7] Maar volgens Dr. Tessa Lewis, voorzitter van de NICE-groep die zich bezighoudt voorschriftende richtlijnen van het Britse National Institute for Clinical Excellence (NICE), kan honing de symptomen effectief verzachten [8] Dus dagelijks een eetlepel Manukahoning helpt je het hoesten aan te pakken.

Bronnen:

1 NHS Moodzone. Get active for mental wellbeing. https://www.nhs.uk/conditions/stress-anxiety-depression/mental-benefits-of-exercise/
2 NHS 12 tips to help you lose weight. https://www.nhs.uk/live-well/healthy-weight/12-tips-to-help-you-lose-weight/
3 NHS Benefits of exercise https://www.nhs.uk/live-well/exercise/exercise-health-benefits/
4 Medline Plus. Exercise and immunity. https://medlineplus.gov/ency/article/007165.htm
5 Khan SU, Anjum SI, Rahman K et al. Honey: Single food stuff comprises many drugs. Saudi J Biol Sci 2018 Feb; 25(2): 320–325
6 Romeo J, Warnberg J, Nova E et al. Moderate alcohol consumption and the immune system: a review. Br J Nutr. 2007 Oct;98 Suppl 1:S111-5
7 Speich B et al. Treatments for subacute cough in primary care: systematic review and meta-analyses of randomised clinical trials. Br J Gen Pract 10 September 2018; bjgp18X698885
8 https://www.nice.org.uk/news/article/antibiotics-should-not-be-issued-as-first-line-of-treatment-for-a-cough-says-nice-and-phe

Catch up on the latest news
Mānuka Honey
Catch up with the latest news and articles about our honey
Skincare
Keep up to date with what’s happening with our skincare
SUPPLEMENTS
Keep up to date with our newest product range
News
Stay in the know, with all the latest news from Manuka Doctor